torsdag den 20. august 2015

Tunnel Vision


Anmeldt af Jes Beier


Katastrofefilmen blev født – og havde sin storhedstid – i 70’erne med så markante film som ”Airport”, ”The Poseidon Adventure” og – naturligvis – ”The Towering Inferno” som stadig må betegnes som genrens hovedværk og kort tid efter var det hele overstået og de få film der stadig ramte biograflærrederne omkring 1980 var ikke noget at skrive hjem om. Hvis man er i tvivl kan man sætte en film som ”When Time Ran Out” på og se efter selv! Efter omkring 15 års pause viste det sig imidlertid, at genren ikke var helt død og film som ”Outbreak”, ”Vulcano” og ”Dante’s Peak” demonstrerede, at der stadig var lidt spræl tilbage. Det var imidlertid Rob Cohens Daylight” fra 1996 med Sylvester Stallone der tog førstepladsen som den mest effektive og når man genser filmen her knap 20 år senere, så er man ikke i tvivl. Det blev den sidste egentlige katastrofefilm i den klassiske tradition og selvom vi næppe har set den sidste film i genren, så er det næppe sandsynligt at toningen vil blive ramt så sikkert igen.



Sly spiller en tidligere redder, der er blevet fyret fra sit arbejde og nu arbejder som taxachauffør og heldigvis sidder han ved rattet, da katastrofen rammer tunellen ved Hudson Floden i New York. Lige inden han skal til at køre ind, har en voldsom eksplosion nemlig sendt gigantiske ildkugler ud af tunnelen efter at en flugtbilist har torpederet en lastbil med kemisk affald. Kollisionen er en af de mest forrygende speciel effects-scener jeg kan huske at have set i så relativt ny en film, men det stopper ikke med dét. For da røgen har lagt sig går Sly i aktion og skal bogstavelig talt ene mand redde den håndfuld overlevende som er spærret inde i det kilometerlange rør. 


Opfindsomheden er på plads og selvom filmen følger den slagne gang, så er der masser af detaljer og uventede drejninger der skaber spænding i historien, ligesom Cohen heller ikke forsømmer at gøre karaktererne til levende mennesker. Viggo Mortensen spiller en smart reklamefyr med sans for bjergbestigning der tror at han skal være dagens mand i skysovs og Claire Bloom er en ældre kvinde, der sammen med sin mand og deres fælles hund oplever deres livs udfordring sammen.

Det er i øvrigt Sly’s søn Sage der spiller en af fangerne som også er spærret inde i tunnelhelvedet. Det er dog Amy Brenneman (inden hun blev dommer Amy) som en desperat skuespilforfatter der er på vej ud af byen for at finde lykken andetsteds, men i stedet bliver sat over for en endnu større udfordring end hun havde kunnet finde på selv. Hun tilfører filmen en menneskelighed som sammen med Stallones karisma og no-nonsense tilgang til rollen giver en elementært formet film den nødvendige forankring og deres rapport er helt rigtig.

 
Dan Hedaya er også at finde på rollelisten og han har en af dén slags ansigter som man ikke kan stole på over en dørtærskel og han spiller da også endnu en kryster af en indsatsleder, der ikke kan finde ud af at tage ansvar. Men det klarer Sly så i stedet. Endelig skal Barry Newman lige nævnes som sikkerhedschefen. Ydermere er det umuligt at komme uden om både Randy Edelmans score og David Eggbys cinematograhy. ”Daylight” markerer en af de sidste rigtige katastrofefilm der danner bro mellem fortid og nutid og som derfor også blev en af de sidste ægte film i genren.



Ingen kommentarer:

Send en kommentar