torsdag den 4. december 2014

Monster Inc.

Det er næppe et tilfælde, at det er det gamle sort-hvid Universal logo som åbner ballet i Darkman. For selv om Darkman blev sammenlignet med Burtons Batman fra året før, hvor den helt naturligt kom til kort, så har den langt mere slægtskab med Universals klassiske monsterfilm som Phantom of the Opera, The Mummy og Frankenstein end den har med superhelte genren.

Da jeg for omkring 24 år siden stiftede bekendtskab med Raimis første dansetrin med en filmproduktion der havde et budget som tillod lidt mere end blot burger og dåsecola til de medvirkende (hvis de altså ikke tog to gange), så blev jeg som så mange andre fans af boy wonder instruktøren skuffet. Filmen virkede fjollet. Helten hverken fugl eller fisk. Væk var den anarkistiske tilgang til mediet og ikke mindst den absurde humor fra de forrige film. Vi fik i stedet serveret en straight forward Batman light b-produktion og her med kunne punktummet for Darkman fødsel og død i filmhistorien sådan set være sat. Sandheden er dog, at ved et nærmere eftersyn er der meget mere gemt i Raimi og ikke mindst Darkman, end blot anklagen om at hægte sig på Warners succes med den kappeklædte selvtægts millionær.

Først og fremmest har vi med en smuk Blu-Ray udgivelse at gøre, som kaster nyt lys over den vansiret doktor og som løfter filmen rent visuelt. Der ud over gør den sig overraskende godt på den frygtede ældningsfaktor for effektfilm som har kvalt efterlivet for mange produktioner, men til gengæld har været overraskende god for Darkman

Når sammenligningen med Batman ikke er retfærdig, så handler det ikke kun om budgetter og der af muligheder. Og det handler i endnu mindre grad om at vi har med en karakter at gøre, som også søger hævn (som Batman) er maskeret (som Batman). Det handler der i mod om at hvor Burtons Batman (og stort set samtlige andre siden hen) er reduceret til statister i deres egen fortælling, så indtager Darkman første parket og han gør det endnu mere kompromisløst end Natten Ridder.

Det er da heller ikke den klassiske superhelt formel der oprulles af Raimi og co. I Darkman gryden finder vi ingredienser af Mad Science Doctor. Vi har en ”helt” som ligner en blanding af The Phantom of the Opera og The Mummy og i hans genopstandelse og dobbelt liv er der langt mere fælleskab med både Frankenstein og Dr. Jekyll og Mr. Hyde end Batman og Bruce Wayne. Selve måden Darkman agerer på, er også hentet ud af monsterskabet. Fra hans skjul i skyggerne. Fra kæresten og omverden til hans tilholdssted i den forfaldne og ødelagte fabrikshal. Måden han bevæger sig på. Irrationelt. Nærmest som en kludedukke med flagrende arme leder tankerne mod monster verdens dna og ikke den så elegante Batman.

Liam Neeson gør det fremragende som den geniale forskeren Peyton Westlake der står på tærsklen til det helt store gennembrud med at skabe kunstig væv, men kommer i vejen for den lokale byggematador og hans kompagnon - en skruppelløs gangster der samler på fingre (perfect castet i Larry Drake). Darkmans helt store styrke er dog, at det lykkes for Raimi at gøre sin protagonist langt mere interessant i sin desperate jagt på at genskabe hvad han var engang og personerne der ødelage hans ansigt og hænder, end det gjorde for Burton med Batman. Her var det Jokerens død og genfødsel der stjal rampelyset og ikke mindst Jack Nicholsons oneman show. Grunden til dette skyldes bl.a. at Raimi formår at implantere Universals monster DNA'en i sin figur og at ”ulykken” ikke blot efterlader Westlake med ar på indersiden af kroppen, men fysisk, med et vansiret ansigt. Samt bivirkningen, at han ikke føler smerte. Netop den manglede kobling til sit nervecenter efterlader Darkman som en krøbling og monster. Ikke bare i sin åbenlyse fysiske fremtoning, men også i længslen på det han efterstræber aller mest - sin menneskelighed. Westlake lykkedes med at skabe kunstig væv og kan der med udbedre de fysiske skavanker, men smerten og der med evnen til at føle kan han ikke genskabe.

Når eventyret om Darkman (i min bog) ikke er en 100% fortælling om den grimme ælling eller fugl Fønix, så skyldes det, at det ikke er en perfekt film. Raimi er stadig ny i faget og her og der er det tydeligt at evnerne og overblikket ikke helt matcher entusiasmen og ambitionerne og resultatet kommer lidt klodset ud. Klimakset, opgøret med byggematadoren højt over gadeplan i skelettet fra en skyskraber virker kunstig, unødvendigt og påklistret. Det bidrager kun med et dårligt vægtet dobbelt klimaks efter helikopterturen og devaluerer på den konto unødvendigt dem begge. Der ud bliver humoren, som sporadisk er til stede filmen igennem, forceret da Raimi prøver med vold og magt at presse den ind i finalen. Det formår dog ikke at ændre på, at samle set så står Darkman i dag langt stærkere end da den kom frem. Plus at filmen er interessant ikke kun set i kontekst til Raimis senere mainstream karriere, men også i sin egen ret. Når filmen til gengæld er vanskelig at fordøje for mange, så kan det skyldes, at den ikke er hvad de forventede og der med endnu engang sætter en tyk streg under at forventninger er som en sæbeboble og sjældent har grobund eller andet liv end det man kunstigt puster dem op til. Lidt som syntetisk væv.

Darkman 1990
Instruktør: Sam Raimi
Manuskript: Sam Raimi & Chuck Pfarrer