fredag den 7. november 2014

Kick Ass - Jakarta Style

Anmeldt af Jesper Ørsted

En indsatsstyrke stormer en 30-etagers bygning, som menes at huse en bandeleder samt hans hær af hensynsløse dræbere. Men elitestyrken er ikke forberedt på det kaos, der venter, da huset eksploderer i et intensivt voldsorgie. Denne indonesiske actionfilm, instrueret af Gareth Evans (Merantau Warrior), er et langt action-voldsorgie, der har fået filmnørder over hele verdenen til at gå amok. Hvem har brug for en historie, når bare der er masser af automatvåben?

Der er en gang imellem man støder på noget nyt man ikke har set før, hvor man bare må tage hatten af og bøje sig i støvet. Ong-Bak var sådan en film og det er The Raid: Redemption også. Noget så usædvanligt som en indonesisk actionfilm med en engelsk instruktør. Den er indspillet på indonesisk med indonesisk filmhold og skuespillere. Historien er ganske kort den,
at politiets specialstyrke sættes ind mod en narkobaron, der sidder på et højhuskompleks, men razziaen går helt galt og snart befinder politistyrken sig decimeret, omringet og uden mulighed for at slippe væk. Der går kort sagt Assault On Precinct 13 i den, men det er kun begyndelsen. For ud af det fødes en ny helt: Rama spillet af Iko Uwais, og han kan sin kampkunst. Det er der også nogle af de slemme drenge der kan, så der bliver med et lidt forslidt bokseudtyk givet og taget af et godt hjerte.

Det er buldrende effektiv action. Masser af dødstrodsende stunts og en længere liste over læger og paramedicinere på filmholds-creditlisten vidner også om, at der er nok har været behov for samaritterassistance med hyppige mellemrum. Fordi engang imellem sidder man og undre sig over hvordan skuespillerne overlever de høvl de får, der er nul GCI'er og snoretræk, her uddeles nemlig old skool håndmadder med brutale løg! På lydsiden ligger der et udmærket elektronisk score, som godt kunne minde mig lidt om Escape From New York, selvom det selvfølgelig er noget helt andet. Historien er heller ikke altid lige til at gætte og laver nogle ret uventede twists og vrid, især hen imod slutningen. Bid mærke i navnet Iko Uwais, det er et vi med garanti kommer til at høre mere til.

Det her er en klasse actionfilm på magert budget præget af en fantastisk idérigdom og nogle yderst kvalificerede øretæver af den asiatiske skole. Den er ganske enkelt ufatteligt godt skruet sammen. Virkeligt flot fotograferet og koreograferet. The Raid er bygget op med spænding, gys, action og stunts af en helt exceptionel kaliber. Det er en åbenbaring at se: Det er en actionfans 7. himmel - og horror- og splatterfans vil helt sikkert også klappe i de små hænder når instruktør Gareth Evans serverer lækkerier i supersærklasse. Sådan skal det laves, Hollywood! Prøv at se den nye Dredd, der er lavet på nøjagtigt samme historie som The Raid og med en budget der er 10-20 gange større. Det er som at se en begravelse i slo-mo sammenlignet med The Raid, den når ikke The Raid til overkanten af storetåneglen, endda uden man kan sige det er en dårlig film! Sweet Baby Jesus, vi har at gøre med et ægte action-mesterværk at gøre. Det er sgu' ikke en brutal håndmads-lagkage: Det er en bryllupskage!

The Raid: Redemption (2011)
Instruktør: Gareth Evans
Manuskript: Gareth Evans